به گزارش مشرق، این درحالی است که پس از افشای خشونتهای جنسی اخیر در غرب که از آن به عنوان یک فاجعه انسانی یاد میشود، سیل نظرسنجیها، علیه این معضل مهیب امروز جامعه بشری به راه افتاده است. اما گویی برخی از جمله این نماینده مجلس به شدت تحت تاثیر جنگ روانی برخی رسانهها و موسسات نظرسازی غربی قرار دارند.
قابل ذکر اینکه نظرسنجیها یا در واقع نظرسازیهای امثال این موسسات حتی در خود آمریکا و غرب هم همواره مورد اعتراض و انتقاد قرار داشته و به کرات علیه آنها افشاگری شده است. از جمله «دیوید مور» (قائممقام سابق موسسه گالوپ و استاد علوم سیاسی و افکارسنجی دانشگاه «نیوهمپشایر») در کتابی به نام «نظرسازان» افسوس میخورد که امروزه نظرسنجی از یک کار علمی و حرفهای به فعالیتی تجاری/رسانهای و با هدف عملیات روانی و تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی گذار کرده است. مور اسناد فراوانی عرضه میکند که مؤسسات نظرسنجی آمریکایی به «تولید افکار عمومی» مشغولند!
از جمله آنها، اسنادی است که نشان میدهد موسسات نظرسنجی در آمریکا به قدری مشغول نظرسازی هستند که بعضاً مدعی میشوند ما رئیسجمهور را انتخاب میکنیم! مور از تکنیکهای نظرسازی گالوپ پرده برداشته و به تفصیل درباره تاکتیکهایی چون «گزینه تحمیلی»، «شیوههای تغییر ماهیت جامعه آماری پس از نمونهگیری»، «نحوه سوءاستفاده از جهل عمومی» و... بحث میکند و برای آنها شواهد عینی میآورد.
از جمله رسواترین نظرسنجیهای موسسه گالوپ در انتخابات ریاست جمهوری سالهای ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ اتفاق افتاد که با نتایج به دست آمده، اختلاف فاحشی داشت و از همین روی به شدت مورد انتقاد رسانهها قرار گرفت تا حدی که نتایج فوق «بیش از اندازه پرنوسان» معرفی گردید و حتی «اندرو کوهوت» از موسسهPew هم نتایج موسسه گالوپ را «احمقانه» خواند.
نشریه Raleigh News and Observer نیز در یک ارزیابی از نظرسنجیهای موسسه گالوپ، نوشت: «این نظرسنجیها به شکل خارقالعادهای غیر عقلانی هستند!» و روزنامهنگار سرشناس «کریستوفر هیچنز» هم درباره یکی از نظرسنجیهای این موسسه گفت: «همه آنچه که من از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ میخواستم، نتایجی بود که باعث میشد موسسات نظرسنجی، «احمق» به نظر برسند و در این زمینه بسیار فراتر از انتظارات من برآورده شد.»
«بیل ویتلی»، معاون NBC News نظرسنجیهای خروجی انتخابات ۲۰۰۴ را «آشغال!» توصیف کرد و «جیمی برسلین» در مقالهیی که برای Newsday نوشت، نظرسنجیهای رایج را دروغهای وحشتناک خواند.
لازم به ذکر است که موسسه گالوپ با همکاری موسسه صهیونیستی «زاگبی» به عنوان زوج موسسات اطلاعاتی/ جاسوسی در جهان شناخته شدهاند که ضمن اجرای عملیات جاسوسی در کشورهای مختلف تحت عنوان نظرسنجی (که در ایران هم در دوران به اصطلاح اصلاحات، با همکاری موسسهای موسوم به «آینده» انجام شد) به انجام جنگ روانی در کشورهای هدف پرداخته تا زمینه را برای دیگر عملیات کانونهای سلطهگر آماده سازند.
جرج گالوپ، بنیانگذار موسسه گالوپ در مصاحبهای با هفتهنامه آمریکایی نیشن(Nation) تصریح کرده بود که «معمولاً نظرسنجی محرمانه و تحقیقاتی در کشورهای مختلف را به نیابت از دولت آمریکا انجام میدهند.» او گفته بود: «اکثر این پژوهشها را زیر نظر آژانس اطلاعاتی آمریکا (CIA) و به عنوان بازوی تبلیغاتی آن انجام میدهیم».
«نورمن سالمون» نویسنده و پژوهشگر آمریکایی نیز در کتابی به نام «منابع خبر قابل اعتماد» که در مورد نظام نظرسنجی و نظرسازی در آمریکا انتشار یافته، فاش میسازد که «نظرسنجیهای موسسه گالوپ، همواره نتایجی را که موردنظر سفارتخانههای آمریکاست، عرضه میکند.»